Vēsture: 100 dienas. Fitness. Filatēlija. Foursquare.

Oriģinālais blogs publicēts http://emocijufoto.lv/emoblog 2011.gada janvārī

 

Ceļojums sociālo risinājumu pasaulē, kas balstīti uz lietotāju ģeogrāfisko atrašanos ir bijis aizraujošs.  Simts dienu robežu parasti nosprauž stājoties jaunā amata pozīcijā un ļaujot ar darbiem pierādīt – ko esi vērts. Foursquare simts dienu garumā mani spējis pārliecināt kā daudzšķautņains sociālo platformu risinājums, kas spēj iedvesmot aizrautīgus cilvēkus.

Fitness

Kad pirms simts dienām pievienojos sociālajai platformai Foursquare, aiz loga krāsojās Latvijas atvasaras toņi. Meklējot analīzes rīkus šai man jaunajai platformai, radu ceļu uz sysoms (http://www.sysomos.com/) karti, kas rādīja vien dažus simtus  Foursquare un tā līdzinieka Gowalla lietotāju iezīmētos punktus Latvijas kartē. Meklēju Rīgas domu, Zviedru vārtus un Pulvertorni, meklēju Alberta ielas celtnes, izstāžu zāles..

Un neatradu.

Nedaudz vīpsnāju, jo tolaik populārākā vieta (kartes punkts, kurā atzīmējušies visvairāk platformas lietotāju) Latvijā bija „intelektuāļu essential” — klubs Piens. Un nolēmu doties savās Foursquare fitnesa pastaigās, dienu no dienas, apmeklējot virkni košu un aplūkošanas vērtu galvaspilsētas ēku. Tieši tāpat rīkojos savā deviņu pakalnu pilsētā (kur uz platformas kartes nebija iezīmēts neviens no raksturīgajiem pakalniem), tāpat citviet Latvijā, kur bija iespēja pabūt.

Visticamāk, ka Latvijas lietotāji nekad nepiedzīvos tādu Foursquare „jaundzimušo pieplūdumu” (baby boom), lai tas aptvertu vairāk par desmit procentiem šet dzīvojošo. Tā nu par savu izejas punktu izvēlējos uzskatu, ka jācenšas ar platformas kartē zīmētajiem punktiem rādīt ceļu ienākošā tūrisma publikai – Latvijas viesiem, kuriem man šķiet svarīgi parādīt to mūsu valsts raupjo košumu, kāds nu tas mums ir. Protams, ka svarīga ir viesmīlības servisa klātbūtne kartē un man ir prieks redzēt tos cilvēkus, kuri apmeklējot izdevušos izklaidi acij (izstādi), dvēselei (koncertu) vai miesai (restorānu) ne vien iezīmē sevi šajā kartes punktā, bet arī sniedz novērtējumu par servisu.

Filatēlija

Foursquare nav tikai sāja kartes palūkošana — tur pietiktu ar google maps. Kā izrādījās es varu atgriezties savā bērnībā, kur mazu brīdi nodevos filatēlijas hobijam. Arī Foursquare saviem sekotājiem piedāvā ko modernai elektroniskai filatēlijai līdzīgu — sevišķas virtuālās nozīmītes var saņemt platformā izsaucoties „dzimumdiena”, apmeklējot noteiktu skaitu izstāžu zāļu, picēriju u.tml.

Tieši tematiskās nozīmītes kļūst par retumu — resurss squaregreader (http://squaregrader.com/badge/summary) apkopo visu tradicionālo un specifiskiem notikumiem piesaistīto nozīmīšu statistiku. Redzam, ka virkne no specifiskajiem pasākumiem veltītājām „virtuālajām markām” nav pat procentam no visiem platformas faniem. Kādam tieši filatēlijas aspekts škiet interesantākais visā Foursquare stāstā.

Un arī man šķiet būs gandarījums, ja reiz šādu nozīmīti varētu iegūt tie, kas pabijuši Gaiziņā, pie Ventas rumbas un palūkojušies uz Rīgu no Pēterbaznīcas torņa. Varbūt, ka reiz sapnis par LiveRiga sevišķo nozīmīti nebūs vien pirmo simts dienu emocionālais sapnis.

Foursquare

Gluži kā citi sociālo platformu risinājumi arī Foursquare saved kopā jaunus cilvēkus — šoreiz daudz tiešāk, jo vari sastapt klātienē tos virtuālos draugus ar viņiem vienlaikus esot kino vai priecājoties par gadumijas salūta ugunspuķēm cilvēku pūlī pie Brīvības pieminekļa.

Aizrautīgi platformas fani Internet Marketing Group radījuši pirmo pašmāju Foursquare statistikas rīku — http://4sq.lv/ un tajā no 16.decembra redzams platformas progress Latvijā. Pasaulē simtiem un tūkstošiem cilvēku ik dienas vieš labojumus kartēs, kur kāds dublējis to vai citu punktu — dažkārt ar mērķi iegūt papildus statistikas punktus, bet dažkārt — lai mulsinātu potenciālos konkurējoša uzņēmuma klientus.

Tā kā visu saturu (lasi — kartes punktus) ievieš paši lietotāji, kopiena pašorganziējas un citu pieļautās kļūdas nākas labot virknei entuziastu. No darba brīvajā laikā un naktstundās. Par to nesaņemot atlīdzību..

Epiloga vietā

Lūkojoties uz platformu, kas simts dienās augusi par miljonu lietotāju visā pasaulē varu vien apbrīnot to cik strauju kāpumu var piedzīvot viens sociāls risinājums.

Jūs varat piebilst, ka nepieminu privātuma apdraudējumu šādu platformu lietošanā un atbildēšu Jums, ka daudz vairāk privātuma reducē ikdienas iepirkšanās ar kredītkarti. Jūs varat sacīt, ka noziedznieki palaupīs manu mājokli, redzot, ka patlaban esmu pilsētas tālākajā nostūrī un es Jums atbildēšu, ka ticamāka ir krītošas lāstekas radīta trauma (un pat pasaulē nav dzirdēts par šāda veida noziedzīgiem nodarījumiem, izmantojot sociālo platformu informāciju).

Ikviens cilvēks pats velk robežu savai privāti-publiskajai esamībai sociālajās platformās. Un ja jūs esat tik nesaprātīgs, lai stāstītu, piemēram, twitter, ka patlaban esat džakuzi kopā ar dāmu, kas nav Jūsu sieva — Jūs esat negudrs, nevis sociālā platforma laupījusi Jums daļu Jūsu gluži privātās dzīves.

Foursquare sevišķie biznesa piedāvājumi jau ir nākamais – citu simts dienu stāsts.

Mans simts dienu ceļojums izvērties aizraujošs…

Vēl par foursquare un Latviju rakstīts:

http://viesturs.posterous.com/bite-nem-pasparne-foursquareistus

http://www.7guru.lv/dienasgramatas/autori/mareksmatisons/article.php?id=70284

http://nombre.lv/interneta-marketings/foursquare-no-romantikas-lidz-biznesam/

http://www.webradar.lv/2010/11/foursquare-socialais-tikls-%E2%80%93-jaunas-iespejas-uznemejiem/