Vēsture: Foursquare Latvijā – izklaidei vai biznesam?

Oriģinālai saturs publicēts 7guru.lv 2011.gada janvārī

 

Sociālā platforma “Foursquare” piedzīvos strauju izaugsmi ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā, paredz “7guru.lv” aptaujātie komunikācijas speciālisti un uzņēmumu pārstāvji. Lai arī “Foursquare ” lietotāju skaits Latvijā pagaidām ir neliels,  daļa aptaujāto uzskata to par potenciālu komunikācijas kanālu starp uzņēmumu un klientu, kamēr citi biznesu veicinošu lomu pagaidām nesaredz.

Populārākās vietas- lidosta un tirdzniecības centri

Sociālā tīkla “Foursquare” lietotāji, izmantojot mobilo tālruni, Latvijā visbiežāk atzīmējas publiskās vietās, kur vienmēr apgrozās daudz cilvēku, tajā skaitā tūristi, liecina interneta mārketinga pakalpojumu sniedzēja “Internet Marketing Group” dati.

Interneta vietnes “4sq.lv” statistika, kas apkopota kopš pagājušā gada 16.septembra, rāda, ka kopumā Latvijas teritorijā sociālajā tīklā “Foursquare” iezīmētas vairāk nekā 4600 vietas, kuru vidū populārākās ir Starptautiskā lidosta “Rīga”, klubs “Piens” un lielākie galvaspilsētas iepirkšanās centri.

Viena no “Foursquare” visbiežāk atzīmētajām vietām ir tirdzniecības centrs “Alfa”. Tā vadītājsZigmunds Vīķis stāsta, ka “Alfā” ir atzīmējušies vairāk nekā 250 cilvēki, bet kopumā “Alfa” ir atzīmēta teju 900 reizes. “Mūsu parkā ir apmēram 190 nomnieki, kuru veikalos, kafejnīcās un citās vietās cilvēki atzīmējas- ja datus saskaitītu kopā, tad “Alfā” atzīmējušos cilvēku skaits pavisam noteikti būtu daudz lielāks. Tas liecina, ka “Alfa” ir vieta, kurā cilvēki labprāt uzturas, atgriežas un, kas ir pats svarīgākais, vēlas par to sociālajos tīklos pastāstīt arī citiem,” uzsver Z.Vīķis.

“Foursquare” visbiežāk atzīmēto vietu topā iekļuvis arī sociālā portāla “Draugiem.lv” birojs. Tā nokļūšanu “4sq.lv” apmeklētāko vietu topā portāla radošais direktors Guntars Meluškāns skaidro ar pašu darbinieku aktivitāti sociālajā tīklā “Foursquare”: “”Draugiem.lv”, kā jau IT tehnoloģiju kompānijā, netrūkst cilvēku, kas aktīvi lieto, testē, vērtē visu aktuālo, kas notiek internetā. Arī viesi, kas mūs apmeklē, mēdz būt no šīs pašas ļaužu kategorijas, līdz ar to nav nekāds brīnums, ka birojs nonācis lokālajā “Foursquare” topā. Galu galā servisa summārais lietotāju skaits Latvijā ir neliels, tas ļauj viegli kļūt par līderi.”

“Foursquare” – jaunas komunikācijas iespējas

“Foursquare” ir sociālā platforma, kas balstīta uz atrašanās vietu norādīšanu, tajās atzīmējoties savos mobilajos telefonos. Cilvēki atzīmējas vietās, ko tie apmeklē- sporta klubos, veikalos, kafejnīcās, naktsklubos, parkos vai pat 10. tramvaja galapunktā. “”Foursquare” ir īpaši noderīgs brīžos, kad cilvēks nesēž pie datora, bet pārvietojas. Tas ir perfekts mēģinājums izvilināt no telpām nogurušos datora sēdētājus, nebīstos šī vārda, interneta un sociālo tīklu atkarīgos,” skaidro jauno mediju speciālists un “Inspired Digital” vadītājs Artūrs Mednis.

Nepilnu divu gadu laikā šī servisa lietotāju skaits pasaulē sasniedzis piecus miljonus. Arī Latvijas uzņēmumi sākuši eksperimentēt šajā virzienā. Rīgas tūrisma veicināšanas programma “LiveRiga” līdz šim ir pirmais zīmols Latvijā, kas ir izveidojis īpašu “Foursquare” lapu, kas pēc lapas funkcijām un darbības ir līdzvērtīga sociālajiem tīkliem “Facebook.com” un “Draugiem.lv”. “LiveRiga” “Foursquare” mājas lapā var izvietot zīmola vizuālos materiālus un zīmola aprakstu. Kā pastāstīja A.Mednis, šobrīd “LiveRiga” zīmola lapai sociālajā tīklā “Foursquare” ir vairāk nekā 1000 lietotāju.

Pagājušā gada septembra beigās telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējs “Bite Latvija” kā pirmais no Latvijas uzņēmumiem korporatīvajai komunikācijai izmantoja jauno sociālo tīklu “Foursquare”, organizējot pirmo “Foursquare tweetup” jeb neformālu tikšanos klientiem, atbalstītājiem un sociālo mediju aktīvākajiem lietotājiem, lai iepazīstinātu ar Mobilo tehnoloģiju centru.

Stāsta “Bite Latvija” sabiedrisko attiecību menedžere Lita Grafa: “Sākām “Foursquare” izmantot vienlaicīgi ar Mobilo tehnoloģiju centra atvēršanu. Šajā centrā dodam cilvēkiem iespēju iepazīties un notestēt jaunākos viedtālruņus un jaunākās paaudzes mobilā interneta modemus, ko piedāvā dažādi zīmoli. Pasākuma laikā “Bite” Mobilo tehnoloģiju centrā savu atrašanos “Foursquare” atzīmēja 100 dalībnieku.”

Prognozē “Foursquare” attīstību arī Latvijā

Sociālā platforma “Foursquare” nākotnē piedzīvos strauju izaugsmi ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā, prognozē A. Mednis. “”Foursquare” var uzskatīt par nākotnes sociālo tīklu, par preču un pakalpojumu tirdzniecības un noieta veicinātāju, ne vairs tikai reklāmu,” norāda A.Mednis.

Arī tirdzniecības centra “Alfa” vadītājs Z.Vīķis sociālo tīklu “Foursquare” uzskata par potenciālu, ko tirdzniecības centrs noteikti izmantos. Zīmīgi, ka tirdzniecības centra “Alfa” profila izveide sociālajā tīklā “Foursquare” nav viņu pašu insiciatīva. “”Alfas” “Foursquare” profilu ir izveidojis kāds tirdzniecības centra apmeklētājs, tātad līdz šim aktivitātes iniciējuši paši lietotāji. Tuvākajā laikā gan mēs plānojam profilu pārņemt, lai veidotu “Foursquare” lietotājiem dažādas akcijas un padarītu šo spēli daudz interesantāku, jo, manuprāt, šī sociālā tīkla iespējas Latvijā vēl netiek pilnībā izmantotas. Mēs redzam tajā potenciālu un to noteikti realizēsim,” uzsver Z.Vīķis.

“Bite Latvija” novērojumi liecina, ka “Foursquare” lietotāju skaits aug, un viņi kļūst arvien aktīvāki. “Lai gan mūsu klientu skaits, kas  lieto šo sociālo tīklu, vēl joprojām ir salīdzinoši neliels, tomēr perspektīvā tā ir lieliska iespēja komunicēt ar saviem klientiem, sniedzot dažādas privilēģijas vai ieteikumus, piemēram, par tuvāko servisa centru vai salonu ar plašāko viedtālruņu piedāvājumu,” norāda L.Grafa.

Savukārt sociālā portāla “Draugiem.lv” radošais direktors G.Meluškāns uzskata, ka “Foursquare” ir vairāk izklaidējoša, nekā biznesu veicinoša loma. “Nedomāju, ka mēs vai kāds cits no tā būtiski ko iegūst. Skaidrs, ka vairāk ieguvuma ir publiskām vietām, jo informācija par kārtējo iečekošanos izplatās sociālajos tīklos, bet neticu, ka kādam varētu būt patiešām nopietns, taustāms labums no šī servisa lietotāju aktivitātēm,” savu nostāju skaidro G.Meluškāns.

Par Foursquare

“Foursquare.com” tika izveidots 2009.gada martā. Tagad to visā pasaulē izmanto vairāk nekā 5 miljoni lietotāju. Jau tagad daudzi zīmoli, piemēram, ēdināšanas uzņēmums “McDonald’s”, autoražotājs “Mazda”, lidsabiedrība “KLM”, veiksmīgi izmanto “Foursquare.com”, lai popularizētu savu zīmolu un vairotu lojālo klientu skaitu.

Latvijā “Foursquare.com” šobrīd ir 1407 lietotāji.

Lai lietotu “Foursquare”, ir nepieciešams mobilais telefons vai cita portatīva ierīce ar GPS atbalstu un iespēju piekļūt 4sq.com.