Vēsture: Foursquare, no romantikas līdz biznesam

Oriģinālais blogs publicēts nombre.lv 2010.gada septembrī

 

Ēriks (Eric) un Ria (Rhia) ir tipiski mūsdienu jaunieši. Viņiem ir jaunākie mobilie telefoni, viņi lieto pazīstamākos sociālos tīklus, viņiem ir jaunākie datori, viņiem ir daudz dažādi gadžeti. Pamatā viņi ir cilvēki, ko sabiedrībā dēvē par gīkiem ((Par gīkiem jeb geek sabiedrībā jebkuru cilvēkus, kas ir aizrāvušies ar kādu nozari. Populāri parasti ir dēvēt par gīkiem tehnoloģiju cilvēkus, taču eksistē tehnoloģiju, finanšu, grafiti u.c. veida gīki. Gīks nav lamu vārds.)).

Abi jaunieši viens otrā ir ļoti iemīlējušies un jau labu laiku domā par precībām, taču Ēriks vēl nav saņēmies lūgt viņas roku. Ēriks ir romantisks, bet tomēr arī ļoti praktisks un iejūtīgs vīrietis. Viņš saprot, ka negrib to darīt kā klasiski pieklājās romantiskās komēdijās – uz viena celīša kāda restorāna. Viņš saprata, ka tāda pieeja nav viņiem raksturīga un vajag to izdarīt veidā, kas raksturo un vieno abus.

Ērikam bija vairākas idejas, kā to izdarīt. Taču neviena no idejām nebija pietiekami laba, romantiska un ar garantiju, ka viss nostrādās.

4. septembra vakarā Ēriks aizveda Riu uz filmu. Kino bija jaunatvērts, tajā bija pieejams bija pieejams daudz vairāk kā kola un popkorns. Skatoties filmu, ar vienu pogas spiedienu, varēja izsaukt oficianti, kas veikli atnestu visu ko vien sirds vēlas. Kurš gan tehnoloģiju gīks nesapņo par tādu kinoteātri. Pēc filmas Ēriks bija ieplānojis nelielu braucienu ar laivu. Atroduši vietu laivā, lai apsēsties un izbaudīt vakaru, Ēriks pēkšņi ieteica iečekoties šajā vietā. Ēriks vēroja, kā Ria atver Foursquare programmu, atrod vajadzīgo vietu, laivu ar nosaukumu “Natchez Steamboat”. Tiklīdz Ria iečekojās, uz viņas mobilā telefona ekrāna parādijās jautājums. Ria sākumā neticēja, taču pagriežoties pret Ēriku un ieraugot viņu turam rokā gredzenu, viņa noticēja.

Ēriks un Ria ne tikai laimīgi saderinājās, bet arī atvēra sev bedžu “Im on a boat” ((Iečekojoties vietās, kas ir apzīmētas ar birku “boat” jebkurš var iegūt šo medaļu/bedžu)).

Šīs nav manas fantāzijas, šis ir rupjš tulkojums no īsta stāsta.

Foursquare

Pirmo reizi Foursquare iečekojos labu laiku atpakaļ, tas bija 11. janvāris. Tajā mirklī es garlaikojos Reval hotel Latvia lobijā. Atceros, ka uz doto mirkli mans telefons neuzrādīja nevienu tuvējo vietu. Šajā laikā Foursquare reģistrējies bija retais, un vēl mazāk bija tādu, kas bija iečekojušies kādā vietā. Kopš tā laikā vairāk vai mazāk aktīvi es šo servisu lietoju.

Foursquare nav viegli izskaidrot. Kad Tu pārvietojies apkārt pa pilsētu, Tu ik pa laikam paņem savu mobilo telefonu un atzīmē vietas kurās esi bijis. Šīs vietas redz tavi piedraugie biedri un/vai cilvēki, kas tev ir piedraugoti vai seko citos sociālos tīklos, ja publicē šādu informāciju. Otrs iemesls ir tāds, ka cilvēki vienkārši grib veidot nelielu arhīvu jeb vēsturi ar vietām, kuras tie apmeklē.

Kāpēc cilvēki norāda vietas, kurās atrodas?

Šis ir top jautājums visiem cilvēkiem, kas nelieto Foursquare. Tiešām, kāpēc gan man kādam būtu jārada, kur es atrodos. Man ir grūti atbildēt. Personīgi es to daru stāvot rindā, ēdot pusdienas, garlaikojoties. Ļoti interesanti ir mirklī, ja kāds cits lietotājs ir atstājis padomu (tip) kādā vietā. Iespējams uz Tava mobilā telefona izleks paziņojums: “Pati gardākā pica šeit irĀzīša pica.” vai vienkāršs padoms pasēdēt stūra klubkreslā. Jebkurš cilvēks var astāt padomus, kurus redz citi lietotāji. Tās var būt arī atsauksmes.

Katram no lietotājiem ir savs iegansts, bet apvienojot visu. Tas ir interesants un lielisks veids, kā dalīties ar informāciju, kas Tu esi un kādas vietas apmeklē. Protams, ir neliels spēles efekts, bedži jeb medaļas un nebeidzamais dzinulis iegūt maksimāli daudz mayor jeb “es šo vietu apmeklēju visvairāk” statusus.

Tev nav obligāti jārāda citiem, kur iečekojies, nesen tika veikts pētījums, kāpēc daudzi cilvēki nenorāda publiski vietas, kurās atrodas. Visizplatītākais iemesls ir privātums. Cilvēki ne vienmēr vēlas parādīt, kurā vietā tie, piemēram, griež matus, bet vēlas iegūt spēles punktuspar iečekošanos.

Foursquare pasaulē

Pasaulē Foursquare lieto nu jau vairāk kā 3 miljoni lietotāji. Līdzīgs projekts ir Gowalla, bet kaut kādu iemeslu dēļ Foursquare novērojama daudz lielāka publicitāte un arī Latvijā Foursquare ir dominanta loma šajā miniatūrajā segmentā.

Foursquare ir izveidojis pāris lietiņas, kas ļauj vietu īpašniekiem kaut kā nebūt apbalvot lietotājus, kas iečekojās viņu vietās. To dara McDonalds, Starbucks, picērijas, futbola stadioni. Par to citreiz.

Foursquare Latvijā

Velos padalīties ar nelieliem cipariem, lai jau iepriekš atbildētu uz komentāriem, par to, ka Latvijā jau neviens nelieto šo lietu.

Šajā laika periodā man Foursquare ir piedraugi apmēram 135 draugi. Jebkuram Foursquare lietotājam ir pieejams savs un draugu Tops. Katras nedēļas sākumā šis tops tiek nonullēts. Šodien ir trešdienas vakars. Šajā periodā (trīs dienās!), no maniem 135 draugiem vismaz vienu reizi iečekojušies ir 52 draugi. Es esmu novērojis, ka ir daudzi lietotāji, kas aktīvi lieto Foursquare, bet viņiem ir tikai līdz pieciem draugiem tur. Tas ir ok. Tas nozīmē, ka cilvēki iespējams nedaudz vairāk domā par privātumu kā es.

Slavenajā naktsklubā Piens ir uzskaitīti 54 dažādi cilvēki, kas ir izdarījuši 259 čekinus.

Tirdzniecības centrā Alfa ir uzskaitīti 48 cilvēki, kas ir izdarījuši 109 čekinus.

Vecrīgas Turkebab ir uzskaitīti 28 cilvēki, kas ir izdarījuši 132 čekinus.

Tirniedzīcības centrā Origo ir uzskaitīti 29 cilvēki, kas ir izdarījuši 114 čekinus.

Kino Citadele ir uzskaitīti 42 cilvēki, kas ir izdarījuši 137 čekinus.

Pie Humberta ir uzskaitīti 28 cilvēki, kas ir izdarījuši 123 čekinus.

Pērlē ir uzskaitīti 30 cilvēki, kas ir izdarījuši 93 čekinus.

Ir cilvēki, kas neizprotamu iemeslu vadīti (vai arī dēļ punktiem) katru dienu iečekojās savā darba vietā, tādejādi paziņojot, ka šodien darbu nokavēja 30min vai arī vienkārši lieloties, ka viņiem ir darbs. Es nekad to nedaru, es neredzu iemeslu tam.

Katrs var lietot Foursquare kā viņš to vēlas. Tāpat kā Twitterim nav rakstītu noteikumu, kā tieši tas ir jādara un ja nedarīsi, tad tevi sodīs.

Nobeigumā

Ir grūti vienā rakstā izklāstīt visus sīkumus par Foursquare no lietotāja puses. It sevišķi, ja ir jāpielieto nelatvisks termins check-in, kas pirms 2 gadiem vēl nozīmēja iečekošanos viesnīcā. Kāds būtu pareizs latvisks termins? Atzīmēšanās?

Foursquare princips un ideoloģija noteikti ir uz palikšanutaču šādai informācijas dalīšanas nodarbei noteikti pagaidām ir ļoti izteikta nišas auditorija. Man ir prieks, ka eksistē uzņēmumi un lietotāji, kas ir atvērti jaunajām tehnoloģijām.

Skeptiskajiem cilvēkiem: pavaicājiet sev, ko pirms gada/pustotra jūs teicāt par Twitter. Ko pirms 7 gadiem teicāt par Skype?