Vēsture: Foursquare sociālais tīkls – jaunas iespējas uzņēmējiem

Oriģinālais saturs publicēts webradar.lv 2010.gada novembrī.

 

Foursquare ir sociālais tīkls, kas, izmantojot mobilo tālruni, ļauj tā lietotājam reālajā laikā virtuāli reģistrēties (check-in) vietās (venues), kuras viņš apmeklē. Tādējādi lietotājs citiem sociālā tīkla dalībniekiem atklāj savas iecienītās vietas, viņš var atstāt padomus (tips) un ieteikt šo vietu draugiem, kā arī redzēt, kuras vietas ir iecienījuši un ieteikuši citi. Lai reģistrēšanos apmeklētajās vietās padarītu aizraujošāku,Foursqaure veidotāji lietotājiem piedāvā arī spēles elementu – lietotājs var krāt punktus un nopelnīt virtuālas nozīmītes (badges), kas tiek piešķirtas atbilstoši servisa lietotāja paradumiem (reģistrēšanās biežums, apmeklēto vietu tematika un skaits utt).

Daudzi uzņēmumi visā pasaulē izmanto Foursquare piedāvātās iespējas, lai veidotu ciešāku saikni ar saviem klientiem, kā arī piesaistītu arvien jaunus apmeklētājus. Lai uzzinātu vairāk par saviem apmeklētājiem, uzņēmēji var izmantot Foursquarestatistiku, savukārt lojālajiem klientiem, kā arī jaunu klientu piesaistīšanai var izmantot dažādus īpašos piedāvājumus. Piemēram, uzņēmums var piešķirt atlaidi klientam, kas šajā vietā reģistrējas noteiktu reižu skaitu – tā piemēram, apmeklējot Rīgas grāmatu veikalu, lasītavu un bufeti Pie Humberta desmit reizes, var saņem 50% atlaidi dzērienam.

Vairāki uzņēmumi sadarbībā ar Foursquare ir radījuši savas īpašās nozīmītes. Tā piemēram, autoražotājs Mazda radījis nozīmītes, kuras var saņemt, reģistrējoties norādītās vietās ASV. Sekojot Mazda kontam Foursquare un iegūstot divas Mazdanozīmītes, kā arī sekojot tālākajām norādēm Foursquare, var piedalīties jaunas automašīnas izlozē. Autoražotājs šādi ne tikai netradicionālā veidā piesaista uzmanību jaunajai automašīnai Mazda 2, bet apliecina sevi kā sociālo mediju pionieri.

Savukārt lidsabiedrība KLM Foursquare lietotājus, kas reģistrējušies norādītajās vietās lidostās, pārsteidz ar patiešām personalizētām dāvanām. Piemēram, kāds jauns vīrietis, dodoties uz Ņujorku, dāvanā saņēma Ņujorkas ceļvedi, kurā atzīmēti visi futbola krodziņi – KLM bija izpētījis, ka pasažieris nevarēs redzēt savas iemīļotās futbola komandas spēli klātienē Nīderlandē. Lidsabiedrība, izmantojotFoursquare, ne vien iepazīst savus klientus, bet arī rada pozitīvas emocijas un neaizmirstamu piedzīvojumu.

Latvijā kā viens no pirmajiem uzņēmumiem Foursquare sociālo tīklu izmantoja telekomunikāciju operators Bite Latvija, aicinot servisa lietotājus apmeklēt un reģistrēties jaunajā Mobilo tehnoloģiju centrā, lai iegūtu īpašo Foursquare swarm badge jeb spieta nozīmīti (to iespējams iegūt, ja vienuviet vienlaikus servisā reģistrējas vismaz 50 cilvēki). Pasākuma laikā jaunajā centrā reģistrējās turpat 100 cilvēki, kas ļāva uzņēmumam iepazīstināt klātesošos ar jaunā centra piedāvātajām iespējām, iegūt papildus publicitāti dažādos sociālajos medijos, kā arī apliecināt savu spēju būt par līderi sociālo mediju izmantošanā.

Foursquare sociālajam tīklam šobrīd ir mazliet vairāk nekā četri miljoni lietotāju visā pasaulē, bet Latvijā tādu pagaidām varētu būt vien ap tūkstoti.

Tomēr šo sociālo tīklu, kas balstīts uz lietotāja atrašanās vietas noteikšanu (location-based service) eksperti min līdzās sociālajiem tīkliem Twitter unFacebook, paredzot strauju tā popularitātes pieaugumu. Var paredzēt, ka līdz ar telekomunikācijas nozares attīstību, kas nodrošina pieejamu un ātru internetu mobilajā tālrunī, kā arī pieaugot viedtālruņu skaitam, Foursquare un līdzīgu servisu popularitāte tikai pieaugs. Uzņēmumiem nav jābaidās būt pirmajiem, sekojot jaunām tendencēm, un jāizmanto iespējas veidot attiecības ar klientiem klātienē, izmantojot sociālos tīklus, piemēram, Foursquare.

Liena MuraškinaLiena Muraškina
Liena Muraškina ir jaunākā konsultante korporatīvo attiecību konsultāciju uzņēmumā Hauska&Partner, un viena no viņas ekspertīzes jomām ir sociālie mediji. Iepriekš Liena strādājusi Valsts kancelejas Komunikācijas departamentā, kur īpašu uzmanību pievērsusi sociālo mediju izmantošanai valsts pārvaldē, kā arī veicinājusi jaunu komunikācijas instrumentu ieviešanu tās darbā. Tā piemēram, kopā ar kolēģiem 2010. gada janvārī organizēta neformāla konference Govcamp Latvia 2010, kas bija veltīta jauno mediju, tehnoloģiju un sociālo platformu iespējām valsts pārvaldes darbā.