Rīga – Waze City?

Pavasara mēneši nesa virkni iedvesmojošu ziņu Latvijas Waze lietotājiem. Atbilstoši resursa wazestats informācijai – latvieši bija otrie aktīvākie Eiropā šīs platformas lietotāji, rēķinot uz valsts iedzīvotājiem (šobrīd skaitļi mainījušies un nu esam top sestajā vietā). Dažas nedēļas vēlāk blogosfēras pārstāvis Kaspars [@laacz] savā blogā izvirzīja uz datu analītiku balstītu hipotēzi, ka ik mēnesi Latvijā Waze lieto 90 tūkstoši cilvēku.

Ļoti optimistiski skaitļi tādai mazai valstij ar pāris miljoniem iedzīvotāju un, par piemēru, 129 tūkstošiem reģistrēto twitter-čivinātāju.

Vai šeit varam runāt arī par nākamo izaugsmes līmeni?

Waze Latvia
Ekrānšāviņš no Waze Latvia kopienas grupas FB ilustrācijas https://www.facebook.com/WazeLatvia

Rīgas pilsētai (uzņēmumam Rīgas satiksme) pieder 302 trolejbusi un 441 satiksmes autobuss, kas 365 dienas gadā pārvietojas pa galvaspilsētas ielām 24 stundu režīmā. Iedomājieties, ka tiem uzskaitītajiem apmēram trim tūkstošiem Rīgas regulāro Waze lietotāju, pievienotos šāds satiksmes datus raidošs lietotāju kopums? Šo skaitli, protams varētu paplašināt uz Rīgas ielās strādājošajiem taksometriem un ikvienu reģistrēto licenzēto pārvadātāju.

Kā zināms – Waze pūļbalstītā (crowdsourced) informācija kļūst labāka tieši gūstot plašāku lietotāju informāciju par aktuālo satiksmi. Waze serveri tad spēj sniegt labākus satiksmes (lasi – sastrēguma apbraukšanas) ieteikumus.

Cik šāda iecere (neprātīga?) izmaksātu? Kā zinām pati Waze aplikācija ir bezmaksas. Droši vien jāierēķina zināmas datu lietošanas izmaksas (te jāatceras, ka bijuši solījumi par wifi sabiedriskajā transportā). Viens no lētākajiem pašmāju tirgū pieejamajiem android tālruņiem, kas spētu darbināt Waze, maksā ap 55 latiem. Ar “auto lādētāju” visiem pašvaldības transporta līdzekļiem tikai ierīču cena būtu ap 48 tūkstoši latu (nerēķinot datus). Šķiet kopumā nedārgs un pozitīvs pūļveidots risinājums, kas sniedz aktuālo informāciju par satiksmi galvaspilsētā.

Medijos pavīdējis, ka Rīgā plāno vairāku miljonu satiksmes analīzes projektu. Un tā arvien..

Waze Rīgā
Waze satiksmes informācija Rīga

 

Spring months brought positive messages to Latvian wazers. Accordingly to wazestats – we were top 2 most active per one million of country users in Europe (now the percentage dropped to sixt place). Latvian Waze user and data enthusiast Kaspars Foigts analysis published some weeks later claimed that there are around 90 thousand monthly active Waze users in country.

Great numbers for a small country with 2 million people and with (as example) 129 thousand twitter users.

Could it be developed to another – larger scale level?

Riga city has 302 trolleybuses and 441 buses driving 24/7 365 days of a year. Imagine that this could be an addition to regular user’s community base, broadcasting current traffic data all around the Latvian capital? This could be expanded to the city taxis and other licensed passenger carriers.

As we know – Waze data gets better if more data is being collected. Waze servers then analyze more factors and can provide other wazers with better and up-to-date info’s.

How much will that (silly idea?) cost? App itself is free as you know already. Some data plan for mobile should be included (and we have heard promises about upcoming city sponsored free wifi in the municipality’s busses/trolleys). Local market offers cheapest android phone for 55 Ls (78 EUR). With an car charger in all of the City’s owned buses and trolleybuses it could cost ~ 48 thousand lats (without mobile data/wifi counted). An affordable, in my opinion, and more importantly – promoted “crowd-sourced” model to bring information about the current situation on Riga streets.

Municipality develops another solution – a millions worth traffic information and prediction system. Oh well..

  • Viss jau būtu labi, ja pati Waze brīžiem nemelotu un datus nebojātu divriteņu braucamo vadītāji. Kas attiecas uz sastrēgumiem, tad jau sen neuzticos Waze sniegtajai informācijai.

    • Lūk, tieši par sastrēgumiem man pēdējo mēnešu laikā ļoti pozitīvi iespaidi, tādēļ saņēmos “pafilosofēt”..

      • Katru rītu braucu pār Zemitānu tiltu. Ja Waze uzskata, ka tajā laikā tur nav sastrēguma, tad es atļaujos uzskatīt, ka Waze sastrēgumu fiksēšanai neder. Savukārt, agrā sestdienas rītā Waze rāda sastrēgumus daudzās centra ielās, bet (ak, cik savādi!) centrā nokļūstu 10 minūtēs (ierasto 35 vietā). Šķiet, ka kaut kur kaut kas nav pareizi.

  • Rodas pāris jautājumi – vai autobusu šoferīšiem vajadzētu braukšanas laikā darboties ar telefonu un vai būtu pareizi prasīt, lai tie norāda policijas posteņus 🙂
    Bet visādi citādi – tas būtu liels solis uz priekšu. Un ne tikai sociālo mēdiju ziņā. Vai šobrīd RS ir arī iespēja redzēt kartē pēc GPS, kur atrodas kurš autobuss? Varbūt varētu arī ieviest monitorus pieturās, kas norādītu, pēc cik ilga laika būs kurš transports klāt – kā Eiropas lielajās pilsētās?

    • Šoferīšiem būtu vien no rīta jāiedarbina app – Waze ieslēgtā režīmā pati fiksē un nodod serverim info – jāziņo būtu, piemēram, par milzu avāriju, bet primāri – tas varētu būt kā papildinājums tiem Waze datiem, kas jau cirkulē Rīgā, tikai krietni regulārāks un stabilāks, nekā lietotājs, kas x minūtes dienā pārvietojas..

  • Pingback: Somijas Jolla ar MeeGo-balstītu Sailfish OS | locationblog.lv - uz lietotāja atrašanās vietu balstītas tehnoloģijas un lietojumprogrammas()