Viedpilsēta. Iespējas un prioritātes..

Viedvilinājums

Aizvadītā gada nogalē Latvijā, mediju ziņās, parādījās 5G – mobilās telekomunikācijas standarts, kas pieļaus paralēlu viedo risinājumu esamību mobilajā tīklā, to nepārslogojot*. “Bite” stāstīja par telekomunikāciju kompānijas gatavību 5G standarta tīklam. “Latvijas Mobilais telefons” (“LMT”), kopā ar savu tīkla infrastruktūras piegādātāju “Nokia” uzsāka darbu pie tīkla infrastruktūras darbiem. Nākotnē arī “Lattelecom” vēlas būt pazīstams ne tikai kā televīzijas un interneta pakalpojumu sniedzējs, bet būtisku daļu no uzņēmuma piedāvājuma veidos viedie risinājumi.

Šodien “LMT” aicināja medijus, blogosfēras pārstāvjus un partiju kandidātus Rīgas mēra amatam iepazīties ar pirmo konceptuālo risinājumu viedās pilsētas (smart cities) tematikā. Sadarbības projekts paredz vienā ķēdītē apvienot telekomunikāciju uzņēmuma infrastruktūru, ikdienas satiksmes navigācijas lietotni “Waze” un stāvvietu monitoringa rīku, kuru izveidojis Latvijas jaunuzņēmums “4smartStreets”. Potenciāli nākotnē šai ķēdītē varētu iekļaut arī mobilo norēķinu risinājumu no “Mobilly”.

Jebkura šāda ilgtermiņa iniciatīva ir apsveicama pozitīva, meklējot ērtākos ceļus pilsētas infrastruktūras attīstībā, piesaistot mašīnredzi, datu apstrādi un analizējot cilvēku un satiksmes plūsmu intensitāti, palīdzot mazināt stresu pilsētas satiksmē un stāvvietu meklēšanā.

Viedvalsts

Šodien, 6. martā, Latvijas Mobilais Telefons (LMT) sadarbībā ar mašīnredzes tehnoloģiju uzņēmumu 4SmartStreets prezentē pirmo mākslīgā intelekta stāvvietu meklēšanas risinājuma prototipu. Tas ļauj autovadītājam tiešsaistē atrast brīvu stāvvietu pilsētvidē un nodrošina navigāciju uz to. Risinājums tapis LMT jaunās inovāciju un attīstības partnerības ietvaros.

“LMT ar mērķtiecīgām investīcijām izdevies izveidot izcilu mobilo sakaru infrastruktūru. Tas ļāvis Latvijai kļūt par vienu no mobilo sakaru līdervalstīm pasaulē. Viedais stāvvietu risinājums iezīmē jaunu posmu LMT inovāciju un attīstības projektos. Esam atvērti sadarbībai, ceļā uz Latviju kā viedvalsti attīstot dažādus viedos risinājumus mūsu visu ikdienas uzlabošanai, tostarp arī viedās pilsētvides veidošanai,” norāda Juris Binde, LMT prezidents.

Sociālantropologs Viesturs Celmiņš uzsver: “Mūsdienu pilsētvidē galvenais attīstības šķērslis nav tehnoloģiskās revolūcijas ātrums, nedz temps, kurā tehnoloģijas aizvieto vecās, bet gan iedzīvotāju kultūras maiņa – veids, kā tehnoloģijas sasniedz iedzīvotājus un spēj vai nespēj mainīt stūrgalvīgus un iesīkstējušus sabiedrības ieradumus”.

“Uzskatu, ka produkti, kas radīti, izmantojot mašīnredzes tehnoloģiju, ir solis pretī viedai pilsētai, nodrošinot pārvietošanos pa pilsētu vēl ērtāk un ātrāk. Apzinoties mākslīgā intelekta praktiski neierobežotās iespējas, šobrīd pasaulē vērojama tendence arvien vairāk procesu, kurus agrāk darīja cilvēki, aizstāt ar inovatīviem mākslīgā intelekta risinājumiem. Patiess prieks, ka tagad arī Latvijā būs pieejams vēl viens progresīvs jauno tehnoloģiju risinājums,” vērtē Kaspars Egliņš, 4SmartStreets izpilddirektors.

Piedāvātais risinājums ir mērogojams – ieviešams gan atsevišķā stāvvietā, piemēram, pie teātra, koncertzāles vai iepirkšanās centra, gan pilsētas centrā vai pat visā pilsētā, atkarībā no sadarbības partneru interesēm un vajadzībām. LMT jau uzsācis sarunas par risinājuma integrāciju Waze platformā. Šobrīd kameras jau izvietotas vairākās Rīgas vietās, piemēram, stāvvietā pie Kaņepes kultūras centra Skolas ielā.

Viedaizkave

Latvijas un Rīgas problēmai viedās pilsētas risinājumos ir konkrēts vārds un uzvārds. Rīgas gadījumā, maz ticams, aizkaves situācija mainīsies jūnijā, pēc pašvaldību vēlēšanām.

Piemēram – šobrīd pašvaldības megadotētais uzņēmums “Rīgas satiksme” nav savu transporta līdzekļu kustības informāciju saslēdzis ar, piemēram, pilsētas luksoforu sistēmu regulāciju, tādējādi mazinot satiksmes strēgšanu (ja ir – atvainojos par savu neziņu). Sabiedriskais transports neizmanto pat iespēju sensoru pieturu informācijai. Un tā varētu turpināt, fantazēt un vilties.

Lai panāktu viedās pilsētas risinājumus jābūt vēlmei pēc pārmaiņām, nevis 20% “maržai”..

Viedkaimiņš

Kas notiek kaimiņos? Esam runājuši ar Lietuvas galvaspilsētas mēru un Remigijs Šimašis ir stāstījis par savām iecerēm. Pašvaldībā ir konsultantu grupa, kas analizē viedo pilsētu risinājumus un lietderību Viļņai. Pašvaldība jau pagājušajā vasarā sāka satiksmes plūsmu kampaņu, nolūkā panākt, ka sabiedriskais transports var brīvi izmantot sev atvēlētās joslas (sastrēgumu laikā tajās spraucās arī privāttransports) un precīzi ievērot kustību grafikus. Pašvaldība ieviesa gan sensoru sistēmu, gan veidoja kampaņu, iesaistot iedzīvotājus un lūdzot ziņot par pārkāpumiem sastrēgumstundās, gan uzstādīja novērošanas kameras problemātiskajos ielu posmos, solot nodot pārkāpēju datus ceļu satiksmes noteikumu uzraugiem.

Tāpat Viļņā pēta iespējas veidot platformu, kurā dažādu standartu viedtīkli savstarpēji varētu komunicēt (piemēram, dažādu standartu stāvvietu lietotnes, pilsētas apgaismojuma sistēmas monitorings, sastrēgumu kartes, taksometru lietotnes u.tml) un pilsētas iedzīvotāji saņemtu iespējami labāko pakalpojumu no dažādām lietotnēm un tās iegūtu maksimāli daudz datu, kas nepieciešmi pilsētniekiem un tās viesiem.

Viedsapņi

Atgriežoties pie Rīgas un Latvijas – pie teritorijas, kurā mēs mobilos un fiksētā tīkla datus caur wi-fi patērējam neredzētos daudzumos, es sapņoju par izcilu lietotņu infrastruktūru.

Es sapņoju par pilsētu, kurā cilvēki var atļauties braukt sabiedriskajā transportā, būt laikā un justies komfortabli un droši, kur prioritāte ir gājējs, velobraucējs, sabiedriskā transporta lietotājs, taksometra (un dalītās pārvietošanās / ridesharing) klients un tikai tad buržujs BMWX6 vai Jeep Grand Cherokee SRT8..